tips plaatsen aluminium kas fundering ?

Hartelijk welkom bij Volkstuinvereniging Vianen! Forums Ledenforum tips plaatsen aluminium kas fundering ?

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #1202
      Paul Duivestein
      Bijdrager

      Wij willen een kas plaatsen en hebben daar een aluminium fundering voor. Nu vraag ik me af wat een goede manier is om deze te plaatsen. Wie goede tips meent te hebben nodig ik uit die met me te delen.

      Aanvankelijk was ik van plan om stoeptegels (gewoon horizontaal) te leggen op de plaats waar de fundering komt, zodat er een stevige basis is. Ook heb ik overwogen om dat alleen op de hoeken te doen.

      Na wat zoeken op het web zag ik ook een variant waarbij de stoeptegels verticaal worden geplaatst onder de fundering, waarbij de fundering dan ook iets hoger dan het maaiveld komt omdat de tegels maar voor ongeveer de helft in de grond komen en er dus van elke tegel nog de helft boven de grond blijft. Het voordeel lijkt me dat de kas nog wat hoger wordt, het nadeel is mogelijk dat de stenen eerder verzakken dan wanneer deze horizontaal worden gelegd. Hier zie je wat ik bedoel.

      Ik heb (nog van onze moestuin-start 2 jaar geleden) twee betonnen grondankers met een stuk metaal er uit aan de bovenkant geërfd van onze voorganger op tuin 24. Dat bracht me op het idee om eventueel twee soortgelijke ankers bij te maken en dan op elke hoek zo’n betonnen anker te plaatsen en daar de hoeken van de aluminium fundering aan te bevestigen.

      Maar …. er zijn vast nog wel andere ideeën en voor en nadelen te noemen, dus als je wat weet dan lees ik dat hier graag !

    • #1203
      Ellen Hansen
      Bijdrager

      Hoi Paul, mijn kennis is  gering maar ik weet dat het vaak gewoon op  afzetbanden wordt gezet, je weet wel die ook als grondkering of afsluiting bij bestrating worden gebruikt. Vorderen de plannen? groet, Ellen

    • #1204
      Paul Duivestein
      Bijdrager

      Bedankt voor de tip Ellen. Ik zie daar de logica wel van, met die afzetbanden. Ik zal eerst eens tellen hoeveel stoeptegels ik nog heb, want een groot verschil zal het niet zijn met afzetbanden.

      Enne, plannen genoeg, maar je snapt dat de weersomstandigheden een behoorlijke invloed hebben op de uitvoerbaarheid er van. De komende vorstdagen gooien nog even roet in het funderingseten, maar er is altijd wel weer wat anders te doen. Vandaag de dakgoot en de regenton onder handen genomen en het interieur van schuurtje/huisje goed opgeruimd.

      En er viel weer wat te oogsten, vandaag waren het wat koolraapjes.

      Het was trouwens vandaag prachtig weer en de avondlucht was fenomenaal, ik post hier later nog wel een plaatje van. Morgen wordt het denk ik weer van dat heerlijke weer, dus ik denk wel dat ik weer op de tuin zal komen, wie weet zien we elkaar daar nog. Groetjes van Paul.

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.